شرایط و مقررات 

    • درباره تومن تراست
    •  تعاریف 
    •  شرایط ایجاد حساب کاربری 
    • شیوه استفاده از سامانه 
    • کارمزد تومن
    • حقوق و مسئولیت‌های تومن 
    • حقوق و مسئولیت‌های کاربران 
    • ضمانت اجرای تخلفات
    • سیاست حریم خصوصی
    • شیوه حل اختلاف
    • راه‌های تماس

ماده ۱. درباره تومن تراست :

۱-۱- سرویس «تومن تراست» متعلق به شرکت الکام توسعه آماد درصدد ایجاد بستری امن برای معاملات آنلاین است.

۲-۱- حقوق مالکیت فکری این سرویس تماماً به شرکت الکام توسعه آماد تعلق دارد و در صورت سوءاستفاده از تومن تراست، این شرکت حق پیگیری موضوع را نزد مراجع ذیصلاح قضایی برای خود محفوظ می‌داند.

۳-۱- استفاده از تومن تراست به معنای آگاه بودن و پذیرفتن کلیه شرایط و قوانین مندرج در این سند است. خواهشمند است موارد زیر را جهت استفاده بهینه از سرویس تومن تراست به دقت مطالعه فرمایید.

۴-۱- واریز مبلغ معامله توسط خریدار از طریق درگاه پرداخت امن تومن و تسویه آن با فروشنده از طریق کیف پول تومن انجام می‌شود. کاربران با استفاده از سرویس تومن تراست رضایت ضمنی خود را در بهره‌برداری از خدمات پرداخت‌یاری شرکت الکام توسعه آماد اعلام می‌دارند. دریافت یا پرداخت وجه خارج از سرویس تومن تراست مورد تایید تومن نبوده و عواقب احتمالی آن متوجه خریدار و فروشنده است.

۵-۱- در صورت تغییر در قوانین، رویه‏‌ها و خدمات تومن تراست، موضوع در همین صفحه منتشر و به روز رسانی می شود. کاربر توافق می‏‌کند که ادامه استفاده وی از سرویس تومن تراست به معنی پذیرش  و متعهد بودن به آخرین نسخه‌ی این سند خواهد بود.


ماده ۲ – تعاریف :
سامانه : سرویس پرداخت امن تومن تراست.
تومن : شرکت الکام توسعه آماد به شماره ثبت 519764 شناسه ملی 10630184790
دیوار : سایت با دامنه www.divar.ir و اپلیکیشن دیوار برای دو سیستم عامل Android و IOS متعلق به شرکت آگه‌پردازان هوشمند.
کاربر : هر شخص حقیقی یا حقوقی که دارای حساب کاربری در سامانه بوده و در نقش خریدار یا فروشنده از این سامانه استفاده می کند.
فروشنده : کاربری که اقدام به انتشار آگهی فروش کالا یا ارائه خدمات در فضای دیوار کرده است.
خریدار : کاربری که تمایل به خرید کالا یا دریافت خدمات از فروشنده دارد.
معامله : قرارداد خرید کالا یا خدمات منعقده میان فروشنده و خریدار.
مورد معامله : کالا یا خدماتی که سفارش تامین آن توسط خریدار به فروشنده داده شده است.
کیف پول تومن : سرویس کیف پول الکترونیک متعلق به تومن که امکان ذخیره و مدیریت مبالغ واریزی توسط خریدار در خصوص معامله موضوع این سند را فراهم می‌کند.

 

ماده ۳-. شرایط ایجاد و استفاده از حساب کاربری:
۱-۳- کاربران پس از ثبت‌نام، ایجاد حساب کاربری و احراز هویت می‌توانند برای انجام معاملات خود از سامانه استفاده نمایند.
۲-۳- استفاده از سامانه تنها برای افراد بالای ۱۸ سال، مشروط به این‌که دارای اهلیت قانونی باشند، مجاز است.
۳-۳-استفاده از خدمات سامانه تنها برای دارنده حساب کاربری امکان‌پذیر است.
۴-۳- کاربران متعهد هستند در فرایند ایجاد حساب کاربری، اطلاعات هویتی یا ثبتی و صنفی خود را به درستی و به طور کامل درج نمایند.
تبصره : چنانچه حساب کاربری متعلق به شخص حقوقی باشد، فعالیت‌ها بایستی به نام و توسط نمایندگان قانونی (صاحبان امضای شرکت/موسسه) انجام ‌شود.
۵-۳-اطلاعات حساب بانکی اعلام‌شده بایستی متعلق به دارنده حساب کاربری باشد. هرگونه واریز یا استرداد وجه تنها از طریق شماره شبا درج شده در حساب کاربری صورت می گیرد.
۶-۳- مسئولیت ورود اطلاعات تماس صحیح و قابل دسترس در  سامانه بر عهده کاربر بوده و در صورت هرگونه ایراد یا خارج از دسترس بودن اطلاعات تماس کاربر به نحوی که اطلاع رسانی به وی میسر نگردد، مسئولیتی متوجه تومن نخواهد بود.


ماده ۴. شیوه استفاده از سامانه

۴-۱- خریدار با انتخاب گزینه «روش پرداخت امن تومن» در صفحه‌ی چت دیوار به سامانه منتقل می‌شود.
۲-۴- پس از احراز هویت خریدار و در ادامه انتخاب گزینه «ایجاد معامله»، پیامی برای فروشنده در دیوار ارسال می شود. 

۴-۳- فروشنده حداکثر یک ساعت فرصت بررسی، تایید یا لغو معامله را دارد.

۴-۴- در صورت تایید معامله از سوی فروشنده، خریدار حداکثر یک ساعت فرصت دارد وجه معامله را پرداخت کند. وجه معامله تا زمان تحویل کالا به خریدار در کیف پول تومن به امانت نگه داشته می شود.

تبصره ۱ : در صورت عدم پرداخت توسط خریدار ظرف یک ساعت، سفارش لغو خواهد شد.

۴-۵- فروشنده علاوه بر تعیین نوع و زمان تحویل مورد معامله، می تواند اطلاعات لازم برای پیگیری مرسوله از جمله نحوه ارسال و کد مرسوله را در سامانه درج نماید. چنان‌چه حداکثر ظرف مدت ۷ روز اقدامی در این راستا از سوی فروشنده صورت نگیرد، مبلغ معامله به حساب خریدار بازگردانده می شود.

۴-۶- پس از اعلام خریدار مبنی بر دریافت مورد معامله به صورت سالم و کامل، فروشنده می تواند در سامانه درخواست تسویه ثبت کند و مبلغ معامله از کیف پول تومن به کیف پول فروشنده منتقل خواهد شد.

تبصره ۲ : با ثبت شکایت از سوی خریدار مبنی بر تاخیر در تحویل کالا یا مغایرت یا عدم سلامت مورد معامله، تا حصول نتیجه نهایی، مبلغ معامله در کیف پول تومن باقی خواهد ماند.

۴-۷- در صورتی که حداکثر ۷۲ ساعت پس از موعد تحویل معین شده توسط فروشنده در سامانه و علی رغم پیگیری پشتیبانی تومن از خریدار، وی اقدام به اعلام وضعیت معامله در سامانه نکند، این امر به منزله تایید خریدار تلقی می گردد و تومن وجه معامله را به کیف پول فروشنده منتقل خواهد کرد.

۴-۸– هرگونه پرداخت یا بازپرداخت وجه تنها به شماره شبای متعلق به دارنده حساب کاربری مندرج در حساب کاربری و تنها پس از احراز هویت کاربر و تطابق شماره شبا، شماره ملی و شماره موبایل صورت می‌گیرد و امکان واریز به کارت، حساب و یا شماره شبای شخص ثالث وجود ندارد.

 

ماده ۵. کارمزد تومن
یک درصد از مبلغ هر معامله به عنوان کارمزد تومن محاسبه و از خریدار دریافت می شود. کف مبلغ کارمزد 1000 (هزار) تومان و سقف آن یکصد (100000) هزار تومان است.
تبصره : کارمزد موضوع این ماده هزینه عملیات محسوب می‌شود و در صورت لغو معامله قابل بازگشت نخواهد بود.

 

ماده ۶. حقوق و مسئولیت‌های تومن

۶-۱- تومن تنها فرایند پرداخت امن را تسهیل می‌کند و هیچ‌گونه مسئولیتی در رابطه با شرایط کالا و خدمات ارائه شده از سوی کاربران نظیر اصالت، سلامت، کیفیت، کمیت یا تطابق آن با اوصاف و شرایط معامله ندارد.

۶-۲- تومن در خصوص ارسال کالا و عدم تحویل یا تاخیر در تحویل کالا از سوی هر یک از کاربران یا آسیب کالا حین ارسال هیچ‌گونه مسئولیتی ندارد.

۶-۳- تشریفات و ترتیبات بانکی و مدت زمان تسویه حساب از سوی بانک، از حیطه اختیارات تومن خارج است و تعهدی فراتر از آن را عهده‌دار نمی شود.

۶-۴- تومن متعهد می‌شود در صورت بروز هرگونه مغایرت مالی در فرایند انتقال وجه از طریق سامانه به سرعت مورد را مرتفع نماید. کاربران نیز می پذیرند در این موارد با تومن همکاری نمایند.

۶-۵- تومن هیچ مسئولیتی در قبال صحت‎سنجی محتوای آگهی‌های منتشره‌ توسط فروشنده ندارد و ارائه‌ی خدمات پرداخت امن به کاربران به منزله تایید صحت و اعتبار محتوای آگهی یا چت آنان در دیوار نخواهد بود.

۶-۶- با اظهار فروشنده به مالکیت کالا و قصد وی به عرضه کالا به صورت آنلاین به قیمت معلوم و با شرایط معین و پرداخت وجه توسط خریدار از طریق درگاه بانکی و تایید بانک، تومن به پیروی از قانون‌گذار اصل را بر صحت معامله قرار می‌دهد.

۶-۷- تومن در مورد صحت اظهارات کاربران در خصوص کسوری از قبیل مالیات، عوارض و دیگر مطالبات قانونی که به مبالغ دریافتی و پرداختی تعلق می‌گیرد، مسئولیتی ندارد و مسئول پرداخت این کسورات نخواهد بود.

 

ماده ۷. حقوق و مسئولیت‌های کاربران

۷-۱- کاربران هنگام استفاده از خدمات سامانه می‌بایست کلیه قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و مفاد مندرج در این سند را رعایت نمایند. در صورت انجام فعالیت‌های غیرمجاز و غیرقانونی با استفاده از سامانه، کاربر شخصا مسئول بوده و علاوه بر لزوم جبران خسارات احتمالی، عواقب قانونی آن را نیز خواهد پذیرفت.

۷-۲- کاربران بایستی از اطلاعات حساب کاربری خود محافظت نمایند. کاربر در قبال هرگونه سوءاستفاده از حساب کاربری خود ولو توسط دیگری مسئول بوده و ملزم به جبران خسارات وارده ناشی از آن خواهد بود.

۷-۳- با توجه به این که قیمت کالا یا خدمات توسط فروشنده تعیین می‌گردد، مسئولیت پاسخ‌گویی در برابر سازمان‌ها و نهادهای نظارتی در این خصوص متوجه فروشنده می‌باشد. فروشنده، تومن را از هرگونه جبران خسارت و طرح دعوا و پاسخ‌گویی به مراجع قانونی مصون می‌دارد و خود متعهد به پاسخ‌گویی و جبران خسارت حسب مورد خواهد بود.

۷-۴- در صورت بروز هرگونه مشکل در روند تامین و فروش کالا یا ارائه خدمات، تمامی مسئولیت‌های ناشی از آن متوجه فروشنده بوده و تومن مسئولیتی در قبال خریداران نخواهد داشت. مسئولیت و هزینه مرجوع نمودن و استرداد کالا نیز بر عهده فروشنده می باشد.

۷-۵- کاربر متعهد می‌شود در صورت رخداد موارد امنیتی مانند هک شدن حساب کاربری خود، موضوع را بلافاصله به تومن اعلام کند تا تومن تمهیدات لازم را جهت غیرفعال سازی حساب اعمال نماید.

۷-۶- کاربران بایستی اطلاعات طرف مقابل را که به واسطه استفاده از سرویس در اختیارشان قرار گرفته، محرمانه تلقی نموده و اقدامات لازم را جهت جلوگیری از تکثیر یا افشای کلی و جزئی  آن به عمل آورند.

۷-۷- کاربر متعهد است وضعیت معامله را از طریق حساب کاربری خود پیگیری نماید و در صورتی که به هر دلیلی پیامک تومن به ازای هر بار تغییر وضعیت در هر معامله توسط کاربر دریافت نشود، تومن از این حیث هیچ‌گونه مسئولیتی ندارد.در طی انجام معامله، فقط اطلاعات موجود در سامانه پرداخت امن تومن معتبر بوده و تومن در ارتباط با هر گونه اطلاعاتی در سایت فروشنده هیچ‌گونه مسئولیتی ندارد.

۷-۸- در سامانه پرداخت امن تومن، تایید دریافت مورد معامله از سمت خریدار برگشت ناپذیر بوده و سامانه آن را نهایی تلقی می کند. بنابراین خریدار پیش از دریافت مورد معامله یا کسب اطمینان از صحت و سلامت کالای دریافتی، اکیدا باید از اعلام تایید آن در سامانه خودداری نماید.

تبصره : در صورت ثبت شکایت از سوی خریدار، طرفین بایستی براساس قرارداد میان خود یا در غیاب آن بر اساس مقررات قانون تجارت الکترونیک در خصوص جزئیات مرجوع نمودن کالا توافق نمایند.

۷-۹- کاربران نمی‌توانند حق انتفاع از امکانات سامانه را به غیر واگذار نماید. در مورد اشخاص حقوقی، نماینده وی موظف است آموزش لازم را در اختیار کارکنانی که به حساب کاربری دسترسی دارند قرار داده  و بر عملکرد آنان نظارت داشته باشد. مسئولیت هرگونه سوء استفاده احتمالی از طرف فروشنده یا اشخاص تحت مدیریت او با فروشنده می باشد و وی متعهد به پاسخ‌گویی در برابر تومن و طرف مقابل می‌باشد.

۷-۱۰- در صورت بروز خطای سیستمی یا انسانی در واریز وجه یا مغایرت بانکی به نحوی که در نتیجه آن وجوهی به اشتباه به حساب کاربر واریز شود، کاربر مجاز به برداشت نبوده و موظف است حداکثر ظرف مدت 24 ساعت از زمان اعلام تومن نسبت به استرداد وجه اقدام نماید.

۷-۱۱- مسئولیت ثبت اطلاعات مرسوله در سامانه و تحویل کالا به خریدار در زمان مقرر بر عهده فروشنده است. چنان‌چه در بازه مقرر (7 روز)، اقدامی در این راستا از سوی فروشنده صورت نگیرد، مبلغ معامله به حساب خریدار بازگردانده می شود.

 

ماده ۸ – ضمانت اجرای تخلفات

۸-۱- تومن می‌تواند در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی کاربران (از جمله و نه محدود به انجام معاملاتی که با قوانین کشور یا مفاد این سند مغایرت دارد، سوء‌استفاده یا واگذاری سرویس به غیر، اخلال در عملکرد سرویس و استفاده از برنامه های مخرب، هک یا جاسوسی، لطمه به حقوق اشخاص ثالث یا لطمه به حقوق مالکیت فکری تومن) دسترسی آنان را به سامانه محدود، معلق یا مسدود نماید. در این صورت، حق لغو تراکنش‌ها یا ضبط وجوه ناشی از آن برای تومن محفوظ است. این امر مانع از پیگیری موضوع در مراجع قضایی نخواهد بود.

۸-۲- تومن مجاز است در صورت دریافت دستور از مراجع قضایی یا قانونی برای جلوگیری از فعالیت کاربر خاص، حساب کاربری وی را مسدود و از انجام معاملات آینده برای شخص جلوگیری کند.  

 

ماده ۹ – سیاست‏‌های رعایت حریم خصوصی

۹-۱- تومن با تاکید بر احترامی که برای حریم شخصی کاربران قائل است، برای استفاده از امکانات پلتفرم اطلاعاتی را از کاربران درخواست می‌کند.این اطلاعات در حد ضرورت و متناسب با مقاصدی از جمله مطالعه علت گزارش خطا و بهبود اشکالات سیستمی و تجربه کاربری در هنگام استفاده از سامانه  و نیز تحقیقات بازاریابی و ارائه پیشنهادات مرتبط تر به کاربران جمع آوری می شود و به نحوی مورد استفاده قرار می‌گیرند که به طور مستقیم به یک شخص حقیقی مشخص و معین مرتبط نباشند.
۲-۹- تومن همانند سایر وب‌سایت‌ها از جمع‌آوری IP و کوکی‌ها استفاده می‌کند و اطلاعات را توسط کوکی (cookie) جمع آوری می کند. کوکی فایلی است که به درخواست یک سایت، توسط مرورگر ایجاد می‌شود و به سایت امکان ذخیره بازدید‌های شما و مناسب‌سازی آنها را فراهم می‌نماید. بسیاری از مرورگرها امکان غیرفعال کردن کوکی را فراهم کرده‌اند، به این منظور می‌توانید راهنمای مرورگرها را مطالعه کنید.
۳-۹-پروتکل، سرور و لایه‌های امنیتی تومن و روش‌های مناسب مدیریت داده‌ها حداکثر تلاش را به عمل می‌آورد که اطلاعات کاربران را محافظت و از دسترسی‌های غیرقانونی جلوگیری کند. طبیعتا مسئولیت هرگونه سوء استفاده به شخص یا اشخاص متخلف مربوط بوده و تومن حق اعتراض و پیگیری را از طریق قانونی بنابر صلاحدید خود محفوظ می‌دارد.

ماده ۱۰ – شیوه حل و فصل اختلافات
۱-۱۰- در صورت بروز هرگونه اختلاف بین خریدار و فروشنده در خصوص پرداخت مبلغ معامله، تومن بر اساس شرایط و مقررات، اقدام به حل اختلاف می‌کند. طرفین معامله ملزم به ارائه دلیل مناسب، برای اثبات ادعای خود هستند. چنان‌چه طرفین موفق به جمع‌آوری و ارائه تمام یا بخشی از ادله برای اثبات ادعای خود نشوند، مرجع حل اختلاف با توجه به مدارک ارائه شده موجود، تصمیم‌گیری خواهد کرد.
۲-۱۰- تا زمان تعیین نتیجه اختلاف، تومن وجه دریافت شده را به عنوان امانت نزد خود نگه می‌دارد.
۳-۱۰- در صورتی که کمیته حل اختلاف تومن نتواند بر اساس مستندات موجود تصمیم‌گیری کند، هریک از طرفین حق مراجعه به مراجع قانونی و قضایی را خواهند داشت و در صورت طرح هرگونه شکایت نزد این مراجع، کاربر  بایستی تومن را از نتیجه موضوع مطلع نمایند. تومن از رای نهایی مراجع قانونی در این خصوص پیروی خواهد کرد.

ماده ۱۱ -راه های تماس
اگر سوال یا انتقادی در مورد سامانه دارید، برای اثربخشی سریع‌تر، با پشتیبانی تومن به شماره 02191007891 تماس بگیرید.