بلاگآکادمیافزایش فروشبازاریابی اینترنتی و اصولی برای افزایش فروش

بازاریابی اینترنتی و اصولی برای افزایش فروش

این روزها بازاریابی اینترنتی محبث داغی است که اگر برای رشد کسب و کارتان از آن استفاده نکرده‌ باشید، سهم زیادی از بازار را از دست داده‌اید. البته هنوز هم دیر نیست. بیایید از همین مقاله شروع کنید و برای مارکتینگ و رشد فروشتان از طریق اینترنت قدم‌های هوشمندانه بردارید. در این مطلب، علاوه بر آشنایی با اصول بازاریابی، و آموزش روش‌های دیجیتال مارکتینگ، با راهکارهایی برای اعتمادسازی و افزایش فروش آنلاین نیز آشنا می‌شوید

منظور از بازاریابی اینترنتی چیست؟

بازاریابی به معنی دستیابی به مخاطبان هدف در مکان و زمان مناسب است و امروزه با وجود رواج روزافزون کاربران ‌اینترنت، بازاریابی اینترنتی یکی از ساده‌‌ترین راه‌ها برای دستیابی به مشتریان بالقوه است. این مفهوم، به تبلیغ یک شرکت و محصولات یا خدمات آن از طریق ابزارهای آنلاین اشاره دارد که منجر به افزایش فروش می‌شود.

بازاریابی آنلاین یا اینترنتی که به آن دیجیتال مارکتینگ هم گفته می‌شود، یک اصطلاح کلی‌ است که به طیف وسیعی از استراتژی‌ها و راه‌های بازاریابی اشاره دارد  و برای توزیع پیام‌های تبلیغاتی به کانال‌های دیجیتالی متکی است.

فرقی نمی‌کند چه نوع کسب‌وکاری دارید یا اینکه کسب وکارتان در چه مقیاسی باشد، انواع کانال‌ها و روش‌های ارتباطی برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی آنلاین در دسترس شما هستند که یافتن مشتری و مشتریان بیشتر را برای شما آسان می‌کنند.

مزیت بازاریابی اینترنتی چیست؟

اولین و برجسته‌ترین مزیت بازاریابی اینترنتی، دسترسی به مخاطبان بیشتر و فروش بیشتر است. اما وقتی به تبلیغات هدفمند، مقرون به صرفه و قابل اندازه‌گیری فکر کنید، بیشتر  متوجه اهمیت این سبک از مارکتینگ خواهید شد. کسب‌وکارها می‌توانند از بازاریابی دیجیتال برای تعامل با مشتری، تبدیل بازدید کننده به مشتری و حفظ مشتری استفاده کنند. نتیجه‌ی همه اینها هم که مشخص است؛ فروش بیشتر و آسان‌تر.

انواع بازاریابی اینترنتی

انواع بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی انواع مختلفی دارد. ممکن است از طریق راه اندازی سایت و سئوی آن بازاریابی کنید، یا اینکه در رسانه‌های اجتماعی فعالیت داشته باشید.

سئوی سایت

بهینه سازی موتور جستجو یا سئو یکی از بهترین روش‌ها برای دیده شدن کسب و کارهاست. پس از سئو برای دیده شدن در اینترنت استفاده کنید و هر روز محصولاتتان را به افراد بیشتری نشان دهید. افرادی که برای دیدن محصولات و خدماتی همچون محصولات و خدمات شما به اینترنت آمده‌اند.

بازاریابی رسانه‌ های اجتماعی

با 4.5 میلیارد کاربر شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان، اگر از آن برای بازاریابی اینترنتی استفاده نکنید، فرصت‌های فروش زیادی را از دست می‌دهید. مهم نیست که مخاطب هدف شما چه کسی باشد، به احتمال زیاد بتوانید آنها را در TiKTok، Instagram، FacebooK، Twitter یا پلتفرم‌های دیگری پیدا کنید.

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، بسته به اهداف بازاریابی و بودجه، می‌تواند به صورت فرصت‌های بازاریابی رایگان مانند پست‌ها و استوری‌های اینستاگرام ، یا پست‌های تبلیغاتی پولی در پیج‌های پُربازدید باشد.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا شامل ایجاد و توزیع محتوای آنلاین مارک‌دار است که می‌توانید برای جذب مشتریان بالقوه و بالفعل از آنها استفاده کنید. این مورد شامل رسانه‌های اجتماعی وبلاگ شرکت، مواد آموزشی محتوای ویدئویی، آگهی و … است.

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی به معنی هدف قرار دادن مخاطبان و مشتریان از طریق ایمیل است. شما می‌توانید اطلاعات ارزشمند را در اختیار مشتریان خود قرار دهید و برای دستیابی به نیازها و اهدافشان، محصولات و کالاهای خود را پیشنهاد دهید. در این راستا، وقتی مشتریان ایمیلشان را با شما به اشتراک می‌گذارند، اقدامات هوشمندانه‌ی زیر را انجام دهید:

  • برای مشتریان جدید ایمیل خوشامدگویی بفرستید.
  • محتوای جدید وبلاگتان را تبلیغ کنید.
  • محصولات و خدمات جدیدتان را معرفی کنید.
  • تخفیف‌ها و جشنواره‌های جذاب به مناسب‌های مختلف برگزار کنید و آگهی آنها را برای مشتریان بفرستید.
  • از مشتریان بخواهید در مورد محصولات و خدمات شما نظر بدهد و بازخورد آنها را برای بهبود کیفیت کارتان استفاده کنید

اینفلوئنسر مارکتینگ

از کسانی که محتوای محبوب و خاص تولید می‌کنند و می‌توانند برند شما را به بهترین شکل به مخاطب معرفی کنند، استفاده کنید. به این افراد اینفلوئنسر گفته می‌شود. از آنها در چندین کانال از جمله رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات دیجیتال و چاپی، وبلاگ‌ها و تلویزیون استفاده کنید. این یک راه بازاریابی اینترنتی بسیار موثر است. زیرا از بازاریابی دهان به دهان و اثبات اجتماعی که از جنبه‌های مهم هر استراتژی بازاریابی موفق هستند، استفاده می‌کند.

بازاریابی از طریق پرداخت به ازای کلیک (PPC)

یک روش بسیار عالی که در ازای پرداخت هزینه، سایتتان و محتوای آن در نتایج سرچ گوگل نشان داده می‌شود.

بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

این روش یک تاکتیک مبتنی بر عملکرد است که در گذشته نیز وجود داشته است. در این نوع از بازاریابی، فروشندگان خرده فروش، که معمولاً فروش آنلاین دارند، به ازای هر مشتری ارجاع شده از طریق فعالیت‌های تبلیغاتی، کمیسیون دریافت می‌کنند. وب‌سایت «وابسته» تنها زمانی پول دریافت می‌کند که تبلیغ آنها از محصول شما منجر به فروش شده باشد.

استراتژی بازاریابی اینترنتی

به‌طورکلی، می‌توان استراتژی‌های بسیار کاربردی و اثر گذار بازاریابی اینترنتی را اینگونه بیان کرد:

  • محتوای ویدئویی کوتاه و جذاب تهیه کنید.
  • ویدئوها رت در یوتیوب با سایر شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید.
  • TiKtoK را هم در نظر داشته باشید.
  • اینفلوئنسرهایی مرتبط با کار خود را پیدا کنید.
  • برند خود را به شیوه‌ای مفید و کاربردی معرفی کنید.
  • محتوای تبلیغاتی را کانال‌های متنوعی منتشر کنید.
  • بر روی محتوای دائمی رسانه های اجتماعی از جمله رپورتاژ آگهی سرمایه‌گذاری کنید.
  • یک وب‌سایت کاربرپسند طراحی کنید.
  • سایتتان را برای موتورهای جستجو بهینه کنید. یعنی سایتتان را سئو کنید.
  • بازاریابی ایمیلی یا کمپین‌های ایمیلی به سهم خود اثرگذار هستند، پس آنها را فراموش نکنید.
  • وبلاگ قوی و سئو شده تهیه کنید.
  • از تبلیغات به ازای کلیک استفاده نمایید.
  • در دوره های مارکتینگ شرکت کنید.
  • آموزش دیجیتال مارکتینگ و آموخته‌های خود را به‌روز کنید.
  • از مشاوره و راهکارهای سایت‌های بازاریابی هم بهره بگیرید.

اصول بازاریابی

اصول بازاریابی کدامند؟

حالا که اهمیت یادگیری و آموزش بازاریابی و فروش از طریق اینترنت را می‌دانید، بهتر است با اصول بازاریابی هم آشنا باشید. اصول بازاریابی به قوانین و قواعدی گفته می‌شود که هر فرد برای فعالیت‌های بازاریابی باید آن را بلد باشد. اگر شما هم تصمیم گرفتید که وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ شوید، بهتر است به چیزهای بیشتری از کیفیت و قیمت محصولات و خدمات خود فکر کنید. اگر یک محصول باکیفیت و قیمت مناسب دارید، یا اگر خدمت خاصی ارائه می‌دهید، باید کسی هم باشد که از شما خرید کرده یا از خدمات شما استفاده کند. بنابراین فقط کیفیت بالا و قیمت مناسب برای فروش و فروش بیشتر کافی نیست.

زمانی که به دنبال بازاری برای معرفی و ارائه محصولات خود می‌گردید، یعنی در حال بازاریابی یا مارکتینگ هستید. این ۴ اصل مهم بازاریابی را هرگز فراموش نکنید.

1- تولید محصول

در اینجا باید بر مزایا و ویژگی‌های محصول تمرکز کنید. مواردی زیادی وجود دارد؛ مثلا اینکه چه کسی محصول را می‌خواهد و چرا؟ محصول شما چه نیازهایی را برآورده می‌کند و آیا نیاز مصرف کننده را در جامعه شما و در زمان فعلی رفع می‌کند؟

همچنین باید به مزیت رقابتی محصول (یعنی اینکه محصول شما از رقبا بهتر باشد) توجه داشته باشید. محصول یا خدمتی ارائه دهید که هم کیفیت بهتر، هم قیمت مناسب‌تر و هم یک سری مزایا داشته باشد. مثلا گارانتی یا خدمات پس از فروش می‌تواند به عنوان مزیت رقابتی محصول قابل توجه باشد.

مزیت رقابتی فروش آنلاین

2- قیمت و قیمت رقابتی

قیمت محصول هم یکی از اصول بازاریابی است که چیزهایی زیادی را تعیین می‌کند؛ از جمله حاشیه سود و سرمایه‌گذاری برای رشد کسب‌وکارتان در آینده. همچنین باید تعیین کنید که چه نوع تخفیف‌ها یا فروش‌های ویژه‌ای را می‌توانید ارائه دهید.

اگر قیمتی بیشتر از نمونه‌های مشابه در بازار تعیین کرده‌اید، باید به مصرف کننده این احساس را بدهید که محصول یا خدمت شما ارزش خرید دارد. باید به او اطمینان بدهید، که این یک معامله خوب و ارزشمند است.

گاهی هم با تعیین قیمت رقابتی، مشتری بیشتری را به خود جذب کنید. یادتان نرود که نباید کیفیت را فدای رقابتی بودن قیمت کنید. برای تقلیل قیمت‌ها می‌توانید از حاشیه سود مایه بگذارید. در هر صورت، اگر بهترین مکان را برای فروش محصولاتتان انتخاب کنید، شما برنده‌اید، چون مشتریان بسیار بیشتری خواهید داشت.

3- محل فروش

محل فروش یعنی جایی که کالا و خدمات خود را ارائه می‌دهید. این مورد بر قیمت محصول هم تأثیر می‌گذارد. مکان فروش همچنین بر سرعت پاسخگویی به سفارش‌ها و درخواست‌های مشتری اثرگذار است.

در این اصل از اصول بازاریابی مواردی از قبیل بهترین مکان برای فروش محصولات کجاست و مصرف کنندگان یا خریداران بالقوه کجا به دنبال آن هستند؟ اهمیت پیدا می‌کند. شما چگونه می‌خواهید محصول را به دست مصرف‌کننده برسانید. آیا محصول شما B2B است یا B2C؟ (B2B به معنی فروش محصولات به مشاغل و B2C  به معنی فروش مستقیم به مصرف کننده است.) حتی ممکن است مشتری شما دولت باشد که به آن B2G می‌گویند. در هر صورت این موارد هم از اصول مهم بازاریابی هستند.

در دنیای کنونی، اینترنت به عنوان بزرگترین بستر فروش کالا و ارائه خدمات اهمیت زیادی پیدا کرده است. وقتی محل فروش محصولات و یا معرفی و ارائه خدمات شما، اینترنت باشد، کارهای بیشتری برای انجام دادن دارید، البته نتیجه آن هم فروشی صدها برابر از فروش سنتی خواهد بود.

اولین مورد معرفی محصولات در فضای دیجیتال مارکتینگ به نحوی جالب توجه و ترغیب‌کننده است. یعنی  دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی اینترنتی که در بخش‌های قبلی توضیح دادیم. دومین مورد، اعتمادسازی و به عبارتی جلب اعتماد مشتری است.

اعتماد سازی در دیجیتال مارکتینگ و فروش آنلاین

4- اعتماد سازی و افزایش فروش

برای کسب اعتماد مشتری در فروش آنلاین باید چکار کنیم. این بحث بسیار گسترده است. آنچه که برای جلب اعتماد در بازاریابی سنتی انجام می‌شود، کاملاً متفاوت از بازاریابی اینترنتی است. از آنجائی که موضوع این مقاله آموزش بازاریابی و فروش اینترنتی است، بر روی مشکلات ناشی از عدم اعتماد در فروش آنلاین، تمرکز می‌کنیم. اگرچه تولید محتوای خوب و ترغیب‌کننده راهکار اساسی برای بازدید مشتری از کالا و خدمات شماست، اما گام نهایی خرید است. گاهی مشتریان به دلایلی از جمله، نگرانی از بابت ارسال کالا توسط فروشنده، تقلبی بودن رسید، دشواری مراحل پرداخت و … از خرید منصرف می‌شوند. یکی از روش‌های پرداخت در خرید و فروش آنلاین، استفاده از سرویس اسکرو است. سرویس اسکرو یا همان سرویس پرداخت امانی امن، منجر به ایجاد اعتماد بین فروشنده و خریدار می‌شود.

جایی که خریدار نمی‌تواند به آسانی وارد درگاه پرداخت شود یا اینکه از بابت فیک یا اصلی بودن رسید تراکنش مطمئن نیست، هرچقدر هم که مارکتینگ خوبی برای محصول انجام داده‌ باشید، فایده‌ای ندارید. شما باید محصولاتان را بفروشید، به این معنی که باید پرداخت صورت گیرد. سرویس «تومن ترآست» یکی از بهترین سرویس‌های پرداخت آنلاین است که استفاده از آن منجر به اعتمادسازی و افزایش فروش در سایت‌های فروش محصول خواهد شد.

ویژگی های درگاه پرداخت تومن تراست

برخی از ویژگی‌ها و مزایای استفاده از سرویس پرداخت امن تومن (تومن ترآست) هم برای فروشنده و هم برای خریدار عبارتند از:

  • تراکنش‌های امن و قابل اعتماد؛ تسویه با فروشنده تنها در صورت اتمام معامله و تأیید خریدار
  • مراحل پرداخت ساده، سریع و امن
  • فعال سازی سرویس به صورت آنی

بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ، به راهکارهایی برای معرفی و ارائه کالا و محصولات در بستر وب گفته می‌شود که مزایای زیادی از جمله دسترسی سریع و آسان به طیف وسیعی از مشتریان بالقوه را در پی دارد.

روش‌های مارکتینگ اینترنتی بسیار متنوع هستند و برای هر شغل و حرفه‌ای روش‌های کاربردی‌‌تری وجود دارد. با شرکت در دوره های مارکتینگ می‌توانید روش‌های بازاریابی اینترنتی متناسب با حرفه و کسب‌وکار خود را یاد بگیرید. اما یک سری اصول در هر نوع بازاریابی، از جمله دیجیتال مارکتینگ، مشترک هستند. این اصول به تولید محصول، قیمت، محل فروش و جلب اعتماد خریداران مربوط می‌شود.

در دنیای کنونی، بهترین محل فروش محصولات، اینترنت است و برای فروش بیشتر در این بستر به دیجیتال مارکتینگ، تولید محتوای خوب و جلب اعتماد خریدار نیاز خواهید داشت. برای جلب اعتماد مشتری، روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها روش پرداخت امن است. سرویس تومن تراست یکی از بهترین سرویس‌های پرداخت امن آنلاین است که مزایای زیادی، هم برای فروشنده و هم برای مشتری دارد.

ثبت دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

عضویت در خبرنامه

دریافت جدیدترین اخبار مالی

با عضویت در خبرنامه تومن از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه مالی سریعتر از همیشه با خبر شوید.